Zenuwen

Zenuwen, ja, waarom de zenuwen vandaag?

Ik heb een afspraak bij de Cardioloog. Is dat bijzonder? Nee, eigenlijk niet. Toch voelt het wel als apart omdat ik afgelopen jaar natuurlijk zo’n beetje alle medicatie om mijn hartslag op een normaal ritme te krijgen gebruikt heb en daarnaast ook een hele reeks aan shocks gehad heb, cardioversie, zoals ze dat netjes noemen, dat ik nu heel benieuwd ben wat hij nu nog voor ons in petto heeft. Ik heb niet zoveel verwachtingen momenteel, maar zou het toch wel erg leuk vinden om wat minder moe te zijn en wat minder pijn te hebben. Even iets tussendoor: Ik opende na de koffie op bed zo om half acht mijn computer en wie stond er bij de verjaardagen? Gerrit Bohré. Ik toch gelijk gekeken of zijn facebook pagina er nog steeds is en warempel. Ja hoor. En zo rond zijn verjaardag zijn er kennelijk meer mensen die door facebook aan hem denken, en net als ik herinneringen ophalen aan deze buitengewone man, vriend. Zijn hoofd en door het leven getekende gezicht lieten ook veel van de belevenissen zien waarmee hij te maken heeft gehad en ook de nagelaten sporen van het harde leven met hoogtepunten en dieptepunten. Ik zie bij mijzelf als ik in de spiegel kijk ook een behoorlijk veranderd gezicht. De laatste tien jaren hebben er ook behoorlijk ingeslagen zullen we maar zeggen. Als ik zo de vergelijking trek dan was Gerrit ook tot op het laatst een interessante man. Ik wil niet direct zeggen knap, maar wel een gezicht wat je bij blijft. Zo vind ik het ouder worden ook geen ramp. En Roos blijft me gelukkig ook nog steeds interessant genoeg vinden om bij me te blijven.

 Ik geloof dat ik weer eens begin te zwetsen, want waar gaat dit eigenlijk over. Misschien wil ik zeggen dat de zenuwen ook wel het een en ander met je doen. Zo feliciteerde ik vandaag Jacqueline, de dochter van een waardevolle vriendin uit het Limburgsche land, die enkele dagen terug vanuit het ziekenhuis in Venlo belde dat ze een hartinfarct had gehad. Zij een echte leeftijdsgenoot, ik geloof zelfs ietwat jonger had nooit echt last van haar hart en dan plotsklaps een stent ingebracht. stent-in-het-bloedvat-zettenGelukkig mag ze vandaag alweer naar huis, het grootst mogelijke verjaardagscadeau voor Jacqueline denk ik. Toch laat het je nadenken. Bij mij zijn er allerlei zaken veranderd door wat fouten bij de Chemo vorig jaar en sindsdien is mijn hart een erg zwak maar wel ontzettend hard werkend deel van me. En zo blijkt maar weer dat je van te voren niets weet en dus ook niks voorspellen kan.

Uitleggen waarom je de zenuwen hebt blijkt lastiger dan ik dacht. Er speelt zich in je hoofd gewoon veel af, en eigenlijk heb je daar zelf niet eens zoveel over te zeggen. Els/Rose zit inmiddels weer naast me. Ik heb haar computer vanmorgen even gecheckt, want hij bleef maar foutmeldingen geven, en nu zit ze na met Meisje te zijn gaan lopen via Vijfsluizen, lekker een spelletje te spelen van Zylom. Iets waar zij zich heerlijk mee kan vermaken. We zitten aan een bakkie thee, en dat smaakt goed. Soms is het zicht wat minder doordat een zonnestraal door de wolken heen gluurt, en ik zag net een Cruiseschip binnenvaren, ik geloof dat het er een van rederij AIDA was. Als we vanmiddag terug zijn uit het Erasmus en er is nieuws dan laat ik van me horen.

Ik merk wel dat een eigen weblog me op dit moment wel weer even boeien kan. Ik zie vanzelf wel of ik lezers trek of niet. Bij myntransportblog.com is dat royaal boven de duizend kijkers/bezoekers per dag, en dat is het bij zo’n persoonlijk blog niet zo snel. En daar gaat het me ook niet om. Toen in 2007 de eerste diagnose Poly Miositis werd gesteld stond mijn leven dusdanig op zijn kop dat ik het heerlijk vond om al die veranderingen en ervaringen te delen. Nu is het toch wat anders geworden. Ik heb wat meer invulling voor de dag gevonden sinds ik niet meer werk, zwemmen, fysio, schrijven, myntransportblog.com, en niet te vergeten welk ik een plezier ik weer gevonden heb met lezen. Ik was helemaal vergeten hoe leuk het kan zijn om je helemaal mee te laten slepen in een andere wereld. Te gek.

Auteur: Jeroen

In Dutch, my homelanguage: Ik ben Jeroen, tot januari 2015 was ik al dik 26 jaar werkzaam in een psychiatrisch ziekenhuis in een stad vlakbij Werelds grootste havenstad Rotterdam. Eerst als verpleegkundige/begeleider op high care, later op afdeling dubbeldiagnose (verslavingen) en ook nog een tijdje als administratief medewerker. Ik heb een spierziekte "Poli Myositis" (alle spieren zijn ontstoken) daardoor weinig energie. Sinds augustus 2015 is daarbij de diagnose Kanker gesteld, en ben ik helemaal arbeidsongeschikt geworden en zit middenin de behandelfase. Gelukkig ben ik daarnaast getrouwd, vader, en opa, en heb de nodige hobby's. Een daarvan is transportmiddelen verzamelen en daarmee een blog schrijven. Dit blog begon met bussen, maar nu komen ook sleepboten, auto's trucks en dergelijke aan bod. Kijk en geniet met me mee, reageer, en vul gerust aan. Fouten zal ik ook graag verbeteren. In English: I'm Jeroen, till januari 2015 I was already 26 years working as a nurse in a psychiatric hospital, near Rotterdam, Worlds biggest harbour with more than 98 nationalities living within it's borders. First I worked on closed high care ward and the last years on a ward with mainly addicted people. I liked my work very much. In 2007 I got ill. I got the diagnose Poli Myositis, a musscle dissease. Al my mussles are inflamed. And last august I got another diagnose. Cancer. It's plaveicelcel carcinoma and treated with Chemo and radioation. So I've even less energy than the last years. Still I try to make something of my life and the blog is helping with surviving with some pleasure.

1 thought on “Zenuwen”

Geef een reactie

